Een pad met een bocht: gastblog van Robijn Tilanus

3 april 2015

Robijn Tilanus - De SaxschoolWeet je wat ik zo mooi vind aan deze bocht?’ vraagt mijn lief. We wandelen door een bos in Bourgondië, de zon schijnt, de herfstkleuren zijn adembenemend en ik zeg dat ik niet weet wat hij zo mooi vindt aan die bocht in ons pad door het bos. ‘Dat je niet meer kunt zien hoe het pad verder gaat’, zegt mijn lief.

Op zo’n moment denk ik dus onmiddellijk aan improviseren. Want precies dat is ook de schoonheid van improviseren: dat je begint aan iets, en niet weet hoe het verder gaat. Dat is spannend. Dat is heerlijk. Dat is opwindend. Precies dat is de ‘thrill’ van improviseren.

Lees verder

Op gehoor naspelen: zes stappen!

15 maart 2015

Op gehoor een melodie naspelen is voor de ene speler routine en voor de ander een ‘no go area’. Tijdens het lesgeven merk ik dat sommige mensen het idee hebben dat ze dit niet kunnen of in elk geval er niet uit zichzelf aan beginnen. Vaak ligt er al dan niet bewust aan ten grondslag, dat ze denken dat ze het meteen helemaal moeten kunnen naspelen.

Lees verder

Op zoek naar je ultieme sound: zes factoren om rekening mee te houden

29 januari 2015

De ene saxofonist klinkt zwoel, de andere speler rond en helder. Het ene geluid is klein en gefocust, het andere groot en breed. Kortom er zijn veel verschillen in hoe je kunt klinken op de sax. Hoe klink jij en hoe wil je graag klinken? Eenmaal een idee van je gewenste geluid is het zaak dit ideaal te bereiken. Zes aspecten om hierbij in het oog en oor te houden:

Lees verder

Welk type speler ben jij?/What type of player are you?

5 december 2014

(scroll down for english)

De Saxschool Muziek en de speler zijn altijd met elkaar verbonden: het muzikale verhaal wordt verteld en wordt daarbij gekleurd door de verteller. Soms is de balans niet helemaal juist. De speler is bijvoorbeeld teveel met zichzelf bezig en te weinig met het muzikale verhaal. De aandacht gaat dan bijvoorbeeld naar hoe goed het stuk gespeeld wordt in plaats van naar het stuk zelf. Andersom kan ook. De verteller cijfert zichzelf helemaal weg waardoor het verhaal wat onpersoonlijk kan worden. Verbinding maken met je publiek en je medespelers vind ik de sleutel om een juiste balans te vinden en het mooiste verhaal te vertellen.

Om inzicht te geven in hoe we allemaal muziek op onze manier spelen hoe we (vrolijk) begrip op kunnen brengen voor elkaars verschillen, een paar karakteristiek muzikale types in amateurorkesten:

Lees verder

Handig saxofoonspelen (met gastblog)

13 september 2014

Afgelopen juli heb ik collega saxofoniste en docente Inge Kegel-Verbraak uitgenodigd om een workshop te geven aan mijn saxofooncursisten van het Utrechts Centrum voor de Kunsten. De reden hiervoor was dat zij veel weet van de houding van de handen en in het bijzonder de linkerduim. Waarom de linkerduim?? Lees verder

5 Tongtips!

20 juli 2014

Wat doet je tong eigenlijk tijdens het saxofoonspelen? De tong is een spier die we de hele dag door gebruiken als we praten, eten, slikken, kuchen… We gebruiken hem zo vaak dat we er helemaal niet meer bewust van zijn. Maar als we saxofoon spelen is het handig hier opnieuw over na te denken:

Bij het saxofoonspelen gebruik je je tong om aan te zetten, om de lucht te sturen en om klank mee te vormen. Nogal belangrijk dus dat je dit op een goede manier doet. Hierbij vijf tips die je hierbij kunnen helpen:

Lees verder

7 tips en trics voor een goede aanzet/7 tips and tricks for a good attack

16 april 2014
  • Heb je wel eens last van een kraakje of piep bij het aanzetten?

  • Vind je het moeilijk om heel zacht aan te zetten?

  • Klinkt je eerste toon niet meteen?

Je ziet het niet maar je hoort het wel: aanzetten is een belangrijk onderdeel van het saxofoonspelen. Deze tips helpen je om je aanzet te verbeteren en om veel meer kleuren te kunnen maken in je spel.

Lees verder

Muzikaal of niet muzikaal

26 februari 2014

De SaxschoolVind jij jezelf muzikaal? Of ben je hier juist onzeker over? Heb je in je leven wel eens te horen gekregen dat het beter is als je niet meezingt of dat jouw ritme op de dansvloer weinig te maken heeft met de muziek die wordt gedraaid? Spelen vanuit je hart begint met je vrij voelen in wat jij muzikaal te vertellen hebt!

Lees verder

Ademhalen gaat vanzelf? Does breathing takes care of itself?

4 januari 2014

Klik hier voor de audio oefeningen Optimale ademhaling!

Wil je klank beter onder controle krijgen? Een mooi vol geluid produceren én een moeiteloos gevoel tijdens het spelen ervaren? Een goede ademsteun is de manier om dit te bereiken; alleen met een goede ademsteun als motor kan de embouchure de klank optimaal reguleren. Ademhaling is bovendien de schakel tussen je gevoel en je lichaam en dat maakt het leren van een goede ademhaling heel waardevol, zeker bij het maken van muziek!Lees verder

Follow by Email
Facebook
Facebook
Twitter
LinkedIn