Speel je saxofoon en wil je je klank voller, ronder, krachtiger of juist subtieler willen maken en ben je benieuwd hoe je speciale effecten maakt, zoals vibrato en bending?
In zeven lessen leer ik je stap voor stap jouw techniek verbeteren en het maximale uit je sax te halen. Onderwerpen die aan bod omen zijn; embouchure, mondholte/keel, ademhaling, zuiverheid, aanzet, vibrato en bending.
De cursus is volledig online. Verdeeld over veertien weken krijg je zeven lessen in je mailbox met video's, PDF's en oefeningen. Deze kun je zo vaak en wanneer je wilt bekijken.
En: je kunt ook de lessen apart bestellen.
Mijn naam is Floor Wittink en ik heb in 2002 mijn Masterdiploma Klassiek saxofoon behaald bij Johan van der Linden. Tijdens en na mijn studie heb ik in verschillende kamermuziekensembles, muziektheaterproducties en symfonieorkesten gespeeld. Daarnaast geef ik meer dan 20 jaar saxofoonles en workshops.
De lessen gaan over embouchure, mondholte/keel, ademhaling, aanzet, vibrato en bending. Je krijgt inzicht in hoe deze technieken je klank beïnvloeden en je krijgt oefeningen mee.
Deze oefeningen zijn geen quick fix: ze zijn bedoeld om regelmatig voor langere tijd te doen. Op deze manier wordt je je bewust van de bewegingen en automatiseer je ze. En pas dan kun je ze goed gebruiken om muziek mee te maken. Maar je hoeft er ook niet op te zwoegen: 5 tot 10 minuten aan het begin van elke sessie is voldoende. Wel het liefst een aantal keren in de week, hoe vaker hoe beter!
Bekijk hier een preview van de eerste les over de embouchure.
Deze cursus is voor jou als je je klank verder wilt ontwikkelen en met meer vrijheid wilt spelen. Het is voor spelers die de basis onder de knie hebben. Tot en met de gevorderde spelers kan de cursus worden gevolgd, want er zijn altijd weer nieuwe tips toe te passen.
NB: Als je begint met saxofoon spelen raad ik je aan om een professionele docent te nemen. Alleen dan kun je een goede basis opbouwen.
Het doel van deze cursus is om een mooie klank uit de sax te kunnen halen maar vooral ook om te kunnen kleuren; zodat je met de noten een verhaal kunt vertellen. Ook leer je met meer gemak te spelen.
Om de week, gedurende 14 weken krijg je een nieuwe les in je inbox. Daarin vind je video’s met uitleg en oefeningen. Bijgevoegd is een document met samenvatting en de oefeningen nog eens in een schema gevat.
Je bent ongeveer 15 minuten kwijt met het bekijken van de video’s. De oefeningen doe je elke keer aan het begin van je oefensessie. Hoe vaker hoe beter, maar niet langer dan 5 tot 10 minuten full focus.
Je vindt ook bonus oefeningen: deze zijn voor de speler die (nog) meer uitdaging zoekt.
Je kunt de lessen ook los bestellen, bijvoorbeeld als je vooral geinteresseerd bent in het verbeteren van je embouchure of van zuiver spelen.
Om de week ontvang je een nieuwe les maar dat betekent niet dat de vorige af moet zijn. Je kunt ook een maand over een les doen. Sterker nog; dat is zelfs heel goed want dan heb je de tijd om de nieuwe techniek te leren. Dus je kunt de lessen in een mapje verzamelen en je eigen tempo aanhouden.
NB: De lessen zijn niet toevallig in deze volgorde: de oefeningen bouwen voort op de vorige.
Zuiver spelen is enorm belangrijk voor je sound. Als je zuiver speelt wordt je geluid als veel mooier ervaren, en andersom. Voor je oren valt de kleur, een mooie klank dus samen met zuiverheid. Kortom; wil je mooi klinken, oefen dan het zuiver spelen!
Hierbij een stappenplan:
The Art of Saxophone Playing is een boek van Larry Teal uit 1963. Larry Teal (1905-1984) was een saxofoondocent aan een conservatorium in Michigan, USA. Hij was zowel saxofonist als klarinettist en fluitist en speelde zowel klassiek als in een jazz band. Zijn boek heb ik in conservatoriumtijd gelezen. Toen bestond het al 30 jaar, maar het is blijkbaar een ‘classic’.
Omdat ik bezig ben met mijn eerste online training voor saxofonisten, heb ik die boek er weer eens bij gepakt. Zou er nog iets in staan wat ik ben vergeten, of waar ik het misschien niet (meer) mee eens ben?
Collega saxofonist Søren Ballegaard komt uit Denemarken en woont sinds zijn studie aan het Conservatorium in Den Haag in Nederland. Hij is een bevlogen musicus en docent. In het Engels en Nederlands maakt hij sinds een paar jaar video tutorials over jazz improvisatie; deze zijn te zien op zijn YouTube kanaal. Hij gaat in op hoe te improviseren over akkoorden, hoe je verschillende toonladders kunt gebruiken in de jazz improvisatie, welke licks leuk zijn om aan je spel toe te voegen en nog veel meer.
Omdat ik het leuk vind om af en toe andere kennis aan te bieden dan die ik zelf heb, geef ik in dit blog het podium aan Søren. Vooral voor de gevorderde spelers bieden zijn video’s, veelal in het Engels, véél informatie. Maar voor abonnees van de Saxschool gaat hij terug naar de basics!
Lees verderEen ritme moet je eerst in je hoofd horen om te spelen. Meteen spelen en dan hopen het juiste ritme toevallig te produceren werkt niet goed. Met toonhoogte lukt dat wel. Ook al hebben we nog geen klankvoorstelling in ons hoofd van deze toon; de juiste greep weten we te vinden. Al spelende horen we dan hoe het klinkt; ‘O ja, nu weet ik het weer’.
Maar ritme kun je meestal niet al spelende terugvinden, tenzij je het goede voorbeeld naast je hoort in orkest of band natuurlijk.
In de 20 jaar dat ik heb lesgegeven, heb ik heel vaak gehoord dat mensen het ritme ‘niet meer weten’, het ‘moeilijk’ vinden. Of de vraag is of ik het even kan voorspelen. Als ik samen met de cursist het volgende stappenplan doorneem, blijkt het meestal níet moeilijk en is voorspelen niet meer nodig. En vaak kost deze voorbereiding maar vijf minuten.
Lees verderInzicht in motivatie is zowel handig als je (muziek)les neemt als
wanneer je dit geeft. Wat beweegt je leerlingen en waaraan herken je een
motiverende docent? Wat motiveert jou om muziek te maken?
Dit
seizoen geef ik les aan het conservatorium van Haarlem. Haarlem is één
van de kleinere conservatoria en gespecialiseerd in Popmuziek en
Elektronische muziek. Ik geef daar het vak educatie en dus geef ik les
in het lesgeven.
Een paar maanden geleden was het onderwerp motivatie aan de beurt. Op zich grappig op een wat cynische manier, want de studenten zijn vaak afwezig in mijn lessen. Het hoofdvak gaat voor en educatie komt vele nummertjes later in de lijst met prioriteiten.
Lees verder