Van uitademen word je rustig

30 november 2018

Hoe je je voelt beïnvloedt je ademhaling, maar heb je het ook wel eens andersom bekeken? Meer ademkunde zorgt ervoor dat je je beter kunt ontspannen, meer energie hebt, bestand bent tegen hyperventilatie en volgens Buteyko ook tegen astma. Maar wij vinden het vooral erg leuk dat we er beter saxofoon door gaan spelen. Of een ander blaasinstrument natuurlijk.

In februari en maart (2019) geef ik weer een korte serie workshops Optimale Ademhaling. Deze bestaat uit drie workshops waarin verschillende oefeningen aan bod komen, met en zonder instrument. Om iets wat je de hele dag door doet aan te passen is er tijd nodig en dus werkt een serie workshops beter dan een eenmalige sessie. Het leukste is de laatste workshop waarin je merkt hoe je je klank positief kunt beïnvloeden met je ‘nieuwe’ ademhaling. Zacht en hard spelen, aanzetten, hoge noten goed laten klinken, het is allemaal gerelateerd aan de adem.
Maar het mooie is bovendien dat, ook al kost het tijd om toe te passen in je spel, je ook in de rest van je leven voordelen kunt ervaren van het op een gezondere manier kunnen ademhalen.

Nieuwe inspiratie komt uit het boek ‘Start vandaag met ademen’ van Robert Bridgeman en Marleen van den Hout. Zij leggen de werking van de ademhaling uit, zetten een aantal ademmethodes en oefeningen op een rij en vullen dit aan met hun eigen methode.

Enige weetjes:

  1. Met de ademhaling kun je je autonome zenuwstelsel beïnvloeden. Door uit te ademen activeer je je parasympathische deel en ontspant je lichaam. Tijdens de inademing activeer je je lichaam; er ontstaat meer spanning.
  2. Volgens het Amerikaanse wetenschappelijk instituut HeartMath geeft een ademhaling van 5 seconden in en 5 seconden uit een optimale balans tussen symphatisch en parasympathisch zenuwstelsel. Vaak ademen mensen veel sneller dan deze 6 keer per minuut, waardoor de balans verstoord wordt.
  3. Bij een buikademhaling ontstaat er meer ruimte voor je hart, dat daardoor beter functioneert. Bij een borstademhaling zet je daarentegen je hart juist onder druk.
  4. 70% van je afvalstoffen scheid je uit via de uitademing.

Je kunt vanuit de inademing naar de ademhaling kijken, maar het levert minstens zo veel op om dat vanuit de uitademing te doen!
Bij een goede uitademing zal je inademing vanzelf ‘laag’ zijn en daar bedoel ik mee dat je je middenrif gebruikt (je borstkas mag best mee bewegen).

Oefening:

Ga rechtop staan of zitten. Maak je op een ontspannen manier lang door te visualiseren dat er een touwtje aan je kruin zit dat je zachtjes omhoog trekt. Je schouders zijn ontspannen. Je voeten staan op heupbreedte.

Adem eens helemaal uit en houd dan even je adem vast. Voel hoe je spieren zich aanspannen. Als je vervolgens je spieren loslaat zul je vanzelf weer inademen.

  • Je zult nog dieper kunnen uitademen als je op een ‘ssssss’ klank uitademt.
  • Let erop dat je echt helemaal ontspant als je loslaat. Je buik zal dan gegarandeerd naar voren komen.

Je longen zijn een soort spons die eenmaal uitgeknepen zich vanzelf weer vullen met lucht.

En het mooie is dat als je op deze manier uitademt, je vanzelf je middenrif gebruikt bij de inademing. Je adem is dan niet meer alleen hoog in je borstkas.

Die deze oefening bijvoorbeeld als je begint met spelen. Als je dat steeds doet gaat je lichaam vanzelf beter laag en ontspannen inademen

Veel succes!

Kijk hier voor de komende cursus Optimale ademhaling

 

Floor Wittink

About the Author

Floor Wittink

Leave a Comment:

All fields with “*” are required

Leave a Comment:

All fields with “*” are required