Een nieuw stuk is als een nieuwe vriend

29 december 2016

Hoe maak jij kennis? Je stelt je voor, vertelt wat over jezelf en stelt vragen om de ander te leren kennen. Voordat je gezamenlijk van start gaat met een of ander is het handig te weten met wie je te maken hebt! Zo is het ook met een nieuw stuk en met een goede kennismaking kun je een vriend voor het leven maken. Lees hier verder over de vier stappen methode om een nieuw stuk in te studeren.

Stap 1. Kennismaking

Stel je ontmoet iemand. Je hebt nog niets over diegene gehoord. Het enige wat je weet is dat je enige tijd samen gaat besteden. Zeg je dan meteen: nou zullen we dan maar? Nee toch? Je leert iemand eerst een beetje kennen, stelt wat vragen om te weten wat je ongeveer voor vlees je in de kuip hebt. Je krijgt er een bepaald gevoel bij, je vertelt ook wat over jezelf. En dan kun je samen bepalen wat leuk is om te ondernemen.

Bij het leren kennen van een nieuw stuk is dat net zo. Je bekijkt de eigenschappen en krijgt daar een bepaald gevoel bij: blij, langzaam, gedragen, up tempo, latin, romantisch. Vergeet niet naar de articulatie (bijvoorbeeld staccato of accenten), de dynamiek (hard en zacht) en het notenbeeld (bijvoorbeeld waar zitten herhalingen, zijn er grote sprongen of melodieuze lijnen) te kijken. Ze vormen samen met al het andere wat geschreven staat het stuk.

Stap 2. Begrijpen

Misschien spreekt degene die je hebt ontmoet wel een andere taal, letterlijk of figuurlijk ;-). Je zult dan niet meteen vlekkeloos kunnen communiceren. Eerst moet je weten wat een woord of uitdrukking betekent, dan moet je nog uitvogelen hoe je het moet uitspreken en dan pas kun je het gebruiken. Het vergt geduld want je wilt zo graag dat grapje maken en je wilt zo graag lekker samen doorbomen over het leven, maar dat gaat nog niet meteen. Maar…misschien ontdek je ook de charme van het leren kennen van nieuwe woorden en kun je lachen om verkeerd uitgesproken woorden die dan een totaal andere betekenis blijken te krijgen.

De noten op papier moeten eerst worden begrepen en verklankt. Pas als je in je hoofd kunt horen wat er staat, kun je gaan spelen. Ik bedoel dan niet één aspect van de noten zoals toonhoogte maar het hele plaatje in het juiste tempo, ritme en met, onder meer, articulatie en dynamiek.

3. Praten/Spelen

Als je de woorden hebt opgezocht en je weet hoe je ze moet uitspreken ga je praten. Hoe meer je de nieuwe woorden gebruikt, hoe makkelijker het gaat en hoe minder je erbij hoeft na te denken. Totdat je iets voelt opborrelen vanuit je hart en dat zonder na te denken zegt tegen je nieuwe vriend. Alles wat je zegt heeft betekenis, je oefent dus niet door random woorden uit te roepen. Maar je herhaalt en spreekt soms wat langzamer en zo oefen je. Soms helpt je vriend je om je uitspraak te verbeteren en zo kun je steeds meer nuances aanbrengen.

4. Creëren

Op een gegeven moment kun je van verschillende woorden nieuwe zinnen maken. Je kunt daarnaast eenzelfde zin op verschillende manieren uitspreken en zo nuances aanbrengen in wat je wilt zeggen. Op deze manier kun je steeds beter praten met je nieuwe vriend en je begrijpt ook steeds beter wat hij jou te zeggen heeft. De vriendschap wordt nooit saai want je ontdekt steeds iets nieuws over elkaar.

Er zijn stukken waarin ik steeds weer een nieuw laagje ontdek. Ik draag ze met me mee, ze worden onderdeel van mijn leven, mijn vrienden. Ik hoop dat ook jij een nieuw stuk zult zien als potentiële nieuwe vriend en geduldig en nieuwsgierig hem kunt leren kennen!

Floor Wittink

About the Author

Floor Wittink

Leave a Comment:

All fields with “*” are required

Matty

Dit is nog eens goed uitgelegd Floor, niet zoals ik vaak doe gelijk maar gaan spelen en kijken waar het eindigt, maar voortaan eerst eens kennis maken!

    Floor Wittink

    Dank je Matty!

Els

Leuk verhaal zal zeker werken maar….. op de repetitie nieuwe muziek in de map en gelijk aan de slag met het stuk , als orkest. Dan ben je al beinvloed voordat je echt kan gaan kennis maken. Met mijn les stukken ga ik zo eens benaderen.

    Floor Wittink

    Hai Els, klopt, met orkestpartijen ligt dat anders en a vue, meteen van blad, spelen is óók goed om te leren. Het is vooral in orkest nuttig omdat je alleen met je eigen partij geen goede indruk kunt krijgen van het totaal.

Leave a Comment:

All fields with “*” are required