Muzikaal of niet muzikaal

26 februari 2014

De SaxschoolVind jij jezelf muzikaal? Of ben je hier juist onzeker over? Heb je in je leven wel eens te horen gekregen dat het beter is als je niet meezingt of dat jouw ritme op de dansvloer weinig te maken heeft met de muziek die wordt gedraaid? Spelen vanuit je hart begint met je vrij voelen in wat jij muzikaal te vertellen hebt!

Of je nu wel of geen complimenten hebt gekregen over je muzikaliteit, er is een goede kans dat je plezier beleeft aan muziek in je dagelijkse leven, alleen al door ernaar te luisteren. Uit onderzoek blijkt dat we allemaal muzikale aanleg hebben en dat we allemaal heel goed verschillende parameters in muziek kunnen onderscheiden. Als baby al kunnen we goed maat, ritme en toonhoogte horen. Opvallend is dat ongeoefende mensen net zo goed hele kleine verschillen in muziek kunnen horen als professionele musici! *

Slechts een klein percentage mensen, tussen de 2 en 5 procent, vormt een uitzondering en heeft geen muzikaal gehoor. Dit gaat verder dan je wellicht denkt, het houdt in dat ze geen toonhoogte of ritme kunnen onderscheiden en dus ook geen simpele liedjes kunnen herkennen. Waarschijnlijk heb jij daar geen last van en kun je de melodie en het ritme van Lang zal ze leven onderscheiden van die van Het Wilhelmus.

O.K. Dus we zijn -bijna- allemaal muzikaal. Voor het maken van muziek moet je oefenen, muzikaal of niet, maar luisteren kunnen we allemaal. Wat maakt dan het verschil tussen de geoefende luisteraar en de ongeoefende? De ongeoefende luisteraar kan de verschillen in muziek wel horen maar niet goed benoemen. De geoefende kan zeggen of het onderscheid aan timing ligt, aan ritme, zuiverheid of klankkleur. Kort samengevat, we kunnen op ons muzikale gevoel ertrouwen ook al kunnen we het niet altijd uitleggen.

De heersende onzekerheid over al of niet muzikaal zijn heeft naar mijn idee te maken met de definitie wat nu wel of niet muzikaal is. Iets kunnen naspelen of snel spelen bijvoorbeeld oogst vaak bewondering. Er zijn echter veel verschillende soorten muzikale talenten. Bij het luisteren naar muziek heerst soms het idee dat er iets technisch over gezegd moet worden. ‘Weten’ in welke maatsoort een stuk staat, is alleen niet ‘muzikaler’ dan de maatsoort ‘voelen’. En zoals gezegd zijn we daar meestal beter in dan we denken.

Ik hoop dat docenten muziek hun leerlingen helpen in het ontdekken van ieders muzikaliteit, opdat zoveel mogelijk mensen vrijuit durven genieten van luisteren én spelen.

Luister voor meer inspiratie naar deze Ted Talk van hoogleraar muziekcognitie Henk Jan Honing!

* Iedereen is Muzikaal – hoogleraar muziekcognitie Henk Jan Honing

Please follow and like us:
Floor Wittink

Floor Wittink