Spelen met passie
Spelen met passie, spelen met bezieling of met gevoel, spelen vanuit je hart. Hoe noem jij het wanneer je mooie muziek maakt? Hoe beschrijf jij het om vanuit je diepste ik muziek te maken?
Zonder hier vaag, spiritueel of hippie-achtig over te doen (dat mag iedereen voor zichzelf weten) vind je vast dat muziek je raakt op een heel directe manier. Of zoals schrijver Arnold Bennet zegt:
Its language is a language which the soul alone understands, but which the soul can never translate
Ik hoor heel graag hoe jíj hier woorden aan geeft. Voor de één is het misschien vanzelfsprekend om met gevoel te spelen en heeft ‘spelen vanuit je hart’ iets ‘geitenwollensokkerigs’. De ander heeft als doel te ‘vlammen’ of misschien ben jij gewoon lekker bezig. Ik noem het ‘in de flow zijn’ of ik ervaar momenten van magie.
- Ik hoor graag jouw woord of woorden! Hoe noem jij dat wat boven techniek en kennis uitstijgt, dat wat je raakt zonder dat je precies weet waarom?
- Daarbij hoor ik graag hoe jij vindt dat er passie/gevoel/bezieling in jouw spel komt. Hoe doe je dat? Of wat zou jij hier graag over willen leren?
Laat je reactie achter in het veld hieronder!
In ruil daarvoor krijg je mijn nieuwe E-boek Spelen vanuit je Hart wat gaat over dit onderwerp. Het is een mooi vormgegeven verzameling van 25 blogs plus een extra hoofdstuk over flow. Dit boek bevat onder andere tips en informatie over muzikaliteit, creativiteit, het instuderen van muziek, motivatie, performance en luisteren naar muziek. Onderstaand blog geeft een inkijkje in waarom ik dit boek heb geschreven.
Tip: Deel dit bericht met mensen die muziek maken en stuur dit blog als een leuk cadeautje!
‘In music the passions enjoy themselves.’ – Nietzsche in: Beyond Good and Evil, 1886
Als docent saxofoon heb ik veel mensen zien binnenkomen, kinderen en volwassenen. Met glanzende ogen vertellen zij dat ze saxofoon willen leren spelen. Hun bewondering als ik wat voorspeel en de gretigheid van jonge kinderen als ze die sax in hun handen krijgen laten zien hoe bijzonder het kan zijn om een instrument te bespelen. Muziek maakt deel uit van bijna ieders leven, om naar te luisteren of om zelf te maken. De drijfveer om muziek te maken vind ik bijzonder. Je moet immers veel studeren om je de taal eigen te maken en te kunnen meespelen, naspelen of improviseren.
‘Als je genoeg oefent word je vanzelf een natuurtalent.’ (Camiel, acht jaar)
Muziek wordt door nagenoeg iedereen gewaardeerd maar wat het maken van muziek inhoudt realiseert wellicht niet iedereen zich. Als je zelf geen instrument speelt weet je niet wat voor oefening het kost voor je daadwerkelijk prachtige tonen uit je instrument kunt laten klinken. Muziek is niet alleen kunst, het is ook een ambacht. Jij als speler weet natuurlijk dat je uren moet maken om je instrument te beheersen en bepaalde stukken te kunnen spelen. De grootste muzikanten hebben ook altijd ontzettend veel uren besteed aan het studeren. Vaak van jongs af aan iedere dag, veelal oplopend tot tien uur per dag spelen in studententijd. En het studeren stopt nooit.
‘Play the music, not the instrument.’ – (anoniem)
Muziek is zo gezien werkelijk een ambacht maar: zonder bezieling geen muziek. Zonder bezieling lukt het niet om mensen in vervoering te brengen. De bezieling komt niet altijd vanzelf. Zo zijn er genoeg technisch virtuoze musici die er niet in slagen luisteraars te ontroeren.
Het is verleidelijk om te zeggen dat je ‘het wel of niet hebt’, die bezieling of die magie. De ene muzikant raakt je en de andere niet. Toch is er meer te zeggen over deze ogenschijnlijk ongrijpbare magie. De uitstraling die iemand heeft samen met de muzikaliteit maken dat iemand een luisteraar kan raken met zijn muziek. Er zijn genoeg voorbeelden hiervan te bedenken zoals Freddy Mercury, John Coltrane of Janine Jansen. Maar iemand zonder uitzonderlijke muzikaliteit die net begonnen is met het spelen van een instrument kan ook raken. Als de intentie helemaal klopt, als er gevoel achter zit, dan gebeurt er iets bijzonders.
Zo bezien heeft spelen vanuit je hart ook te maken met het kunnen bereiken van dat gevoel. Ik noemde eerder de technisch virtuoze muzikant die ondanks alle kunde niet altijd weet te raken. Als luisteraar ben je dan misschien vol bewondering voor de geleverde prestatie, maar heb je los daarvan geen emotie gevoeld. Op het niveau van de amateurmuzikant kan zoiets ook gebeuren. Het teveel bezig zijn met de juiste ritmes en noten, met het toepassen van de dynamiek, articulatie en alle andere aspecten die bij het muziek maken horen, kan het spelen vanuit je gevoel blokkeren.
Het kunnen spelen vanuit je hart heeft dus te maken met of je hart de ruimte heeft om zich te laten horen. Hoe creëer je deze ruimte? Dit is waar ik in dit E-Boek Spelen vanuit je Hart tips over geef. Met als doel dat (amateur)muzikanten nog meer plezier krijgen in het muziek maken. Mijn jarenlange ervaring in het geven van lessen en workshops heeft me ervan overtuigd dat er meer mogelijk is in het vertellen van ieders muzikale verhaal dan dat veel mensen denken. Ook al ben je technisch niet zo bedreven of vind je dat je niet zo muzikaal bent: ik denk dat je een heleboel mensen groot plezier kunt doen met jouw muziek.
Floor Wittink