Spelen vanuit je hart, hoe letterlijk is dat eigenlijk?

25 augustus 2017

‘Vaarwel’, zei de vos. ‘Dit is mijn geheim. Het is heel eenvoudig: je ziet alleen maar goed met je hart. Het belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen.’

Uit De kleine prinsAntoine de Saint-Exupéry,

Uit Uw brein als medicijn – Dr Servan-Schreiber:

(…) Emoties voelen we in ons lichaam, niet in ons hoofd; dat lijkt vanzelfsprekend. Al in 1890 schreef William James, hoogleraar aan Harvard en de vader van de Amerikaanse psychologie, dat een emotie vóór alles een lichaamsgesteldheid was, en pas in de tweede plaats een waarneming in de hersenen. Hij baseerde zijn conclusies op onze alledaagse beleving van emoties. Zeggen we niet dat ‘de angst ons om het hart slaat’, dat we ‘luchthartig’ zijn, dat we ergens ‘onze gal over uitspuwen’ of dat we ergens ‘een maagzweer van krijgen’? Het zou onjuist zijn in deze uitdrukkingen alleen maar een stijlfiguur te zien. Het zijn tamelijk nauwkeurige omschrijvingen van wat we voelen wanneer we ons in die respectievelijke emotionele toestanden bevinden. We weten tegenwoordig zelfs dat de ingewanden en het hart hun eigen netwerken hebben van enkele tienduizenden neuronen die als het ware ‘kleine hersenen’ binnen in ons lichaam zijn. Die plaatselijke hersenen kunnen zelf ook waarnemingen verrichtten en hun gedrag daaraan aanpassen, ze kunnen zichzelf zelfs veranderen als gevolg van hun ervaringen, dat wil dus zeggen dat ze op een bepaalde manier hun eigen herinneringen opslaan. (…)

Ik las dit boek Uw brein als medicijn deze zomer en werd natuurlijk enthousiast van deze uitleg, gezien mijn schrijven en workshops over het spelen vanuit je hart.
Vroeger dachten wij dat het lichaam aangestuurd werd vanuit de hersenen, onze computer. Nu blijkt steeds meer hoe het hart, en ook bijvoorbeeld de darmen!, over een eigen intelligentie beschikken. Zij wisselen informatie met de hersenen, in plaats van alleen orders te ontvangen. Het hart staat in verband met onze emoties. Muziek is natuurlijk hét voorbeeld waarin emoties verklankt worden. Maar hoe doe je dat eigenlijk? We oefenen veel om steeds beter muziek te leren maken. Maar wil je mooi spelen dan is veel niet zomaar genoeg, hiervoor moet je op een bepaalde manier kunnen opgaan in de muziek. Hoe leg je je emoties erin? Tja dat is lastig uit te leggen, dat doe je gewoon?

Er is zeker wat over te zeggen en vooral te ervaren. Daarvoor hebben trompettiste en regisseuse Anita van Soest en ik een prachtig weekend voor blazers samengesteld. Op 7 en 8 oktober as gaan we samenspelen, improviseren, inspelen en voorspelen. Maar waarschijnlijk net anders dan je gewend bent. De invalshoek is hoe je het spelen ervaart en hoe het overkomt. Anita en ik vertellen en spelen voor om je te laten horen wat allemaal invloed heeft op de magie van muziek.
Als je naar huis gaat ben je een ervaring rijker, maar heb je ook praktische tools in handen om weer geïnspireerd verder te gaan met muziek maken.

Floor en Anita zijn al respectievelijk 15 en 15 jaar werkzaam als muzikant (saxofoniste en trompettiste) en hebben gespeeld in bekende orkesten en ensembles als het Rotterdams Philharmonisch Orkest en de Volharding. Floor geeft sinds een aantal jaar workshops, onder andere over spelen vanuit je hart en heeft daarover een e-boek geschreven. Anita heeft haar carrière gecombineerd met theater en is succesvol actrice, (muziek)theatermaakster en regisseuse.  Zowel Floor als Anita geven daarnaast les in hun instrument. Anita werkt bij de Biltse muziekschool en Floor bij haar eigen Saxschool in Utrecht Leidsche Rijn.

Tot 1 september geldt de early bird korting van €30!

Wanneer: 7 en 8 oktober 2017, 11.00 – 15.30
Prijs: €110 inclusief early bird korting
Plaats: ’t Hart op zolder, Schalkwijk (vlak onder Utrecht)

Kijk hier voor meer informatie over het workshopweekend!

Please follow and like us:
Floor Wittink

About the Author